Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Bóle pleców"


Ależ bolą mnie plecy! - jak wielu z nas marzy o tym, żeby nigdy więcej nie wypowiadać tych stów... Dobrze jest przez kilka dni ograniczyć aktywność, zażywać ibuprofen czy inne przepisane przez lekarza środki, aby złagodzić ból i obrzęk. Można także spróbować proponowanych przez nas prostych metod szybkiego i skutecznego radzenia sobie z bólem. I jak najszybciej - choć ostrożnie - wracać do normalnej aktywności i ruchu. Kiedy ból odpuszcza - trzeba ćwiczyć: bardzo ważne są ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie pleców. Jeśli będziemy ćwiczyć codziennie, to po kilku tygodniach plecy zaczną lepiej funkcjonować.

O co chodzi?
Bóle pleców mogą mieć różne przyczyny. Najczęstszą z nich jest krótkotrwała nadmierna aktywność miejscowych mięśni po przepracowaniu (na przykład po wiosennych porządkach w ogrodzie). Przewlekłe bóle mięśniowe oraz kostne, utrwalone w postaci zmian zapalno-zwyrodnieniowych, nasilające się okresowo może także dać długotrwała praca wymagająca stabilizacji kręgosłupa. Należy wziąć pod uwagę również inne czynniki: nerwobóle, osteoporozę, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa oraz chorobę rozrostową. Rzadko pamiętaną przyczyną jest pospolite skrzywienie kręgosłupa.

Czy iść do lekarza?
Zanim zaczniesz próbować różnych domowych sposobów, daj się zbadać. Niech lekarz zadecyduje, czy to zwykły ból pleców, czy może jakaś poważniejsza przypadłość, wymagająca specjalistycznego leczenia. Dobry fizykoterapeuta lub masażysta także może pomóc, usuwając napięcie mięśniowe. Wybierz się do lekarza, jeśli ból pojawia się nagle, promieniując wzdłuż nogi aż po kolano czy stopę, jeśli towarzyszy mu gorączka, skurcze żołądka, ból w klatce piersiowej lub wymuszony oddech. Ból pleców może być tak zwanym pierwszym ostrzeżeniem - lekarz zaleci ci odpowiednie ćwiczenia, które ustabilizują i wzmocnią mięśnie pleców, a także zapobiegną poważniejszym problemom.

Najpierw zimnem, potem gorącem...
Lód to znakomity środek przeciwbólowy. Blokuje przekazywanie sygnałów bólowych do mózgu, zmniejsza także miejscowy obrzęk. Kilka razy dziennie przykładaj do bolących miejsc zawinięte w ręcznik kostki lodu na około 20 minut. Zamiast lodu możesz użyć na przykład paczki mrożonego groszku. Przez pierwsze dni przykładaj zimny okład tak często, jak będziesz tego potrzebował. Później, kiedy ból już trochę ustąpi, możesz nadal stosować tę metodę, na przykład po ćwiczeniach lub innej aktywności fizycznej.
•  Po 2 dobach możesz zmienić metodę i spróbować połączenia wysokiej temperatury i wilgoci, aby pobudzić przepływ krwi przez chore miejsca i zmniejszyć bolesne przykurcze. Zanurz ręcznik w bardzo ciepłej wodzie, wykręć go, rozprostuj i złóż. Połóż się na brzuchu, podkładając poduszki pod biodra i kostki. Połóż gorący ręcznik na plecach, przykryj go plastikową folią, a na wierzch połóż na przykład poduszkę elektryczną (ustawioną na średnią temperaturę) albo zwykły termofor. Leż pod takim kompresem przez 20 minut. Możesz powtarzać ten zabieg 3-4 razy dziennie przez kilka dni.

Nasmaruj i natrzyj
•  Poproś żonę lub męża - albo po prostu przyjaciela - o masaż bolących pleców. Jeśli chcesz, możesz do tego użyć maści rozgrzewających - ale ostrożnie, większość z nich powoduje lekkie podrażnienie skóry, więc nie można ich nadużywać ani stosować zbyt długo (przeczytaj ulotkę). Najprostsza metoda masażu to turlanie wzdłuż kręgosłupa wałka ze starej pończochy (albo innej "rury" z materiału lub dzianiny), wypełnionego kilkoma piłkami tenisowymi.
•  Nacieraj plecy odpowiednią maścią. Wybierz taką, która zawiera salicylan metylu, salicylan dietylaminy albo salicylan glikolu. Wszystkie te substancje mają podobne, przeciwbólowe działanie. Przykładami takich maści są Ben Gay, Fastum czy maść salicylowa. Środki te wywołują tak zwany łagodny terapeutyczny odczyn zapalny, stymulują zakończenia nerwowe w skórze, odwracając uwagę od głębiej zlokalizowanego bólu. Kiedy wcierasz je w skórę, jednocześnie wykonujesz masaż, co daje podwójną korzyść. (Uwaga Nie używaj maści rozgrzewających jednocześnie z gorącymi okładami lub poduszką elektryczną!).
•  Być może lekarz przepisze ci maść zawierającą kapsaicynę, substancję znajdującą się między innymi w ostrej papryce. Kapsaicyna zmniejsza wydzielanie tak zwanej substancji P, która jest odpowiedzialna za przenoszenie sygnałów bólowych do mózgu. Mniej substancji P oznacza więc mniejsze odczuwanie bólu. Ta metoda nie działa od razu - zanim poczujesz jej dobroczynne skutki, może minąć nawet kilka tygodni. Jeśli zauważysz, że maść z kapsaicyną wywołuje podrażnienie skóry - zrezygnuj z jej używania. (Takie maści dostępne są w aptekach tylko na receptę).

Sięgnij po zioła
•  Zażywaj codziennie rano 500 miligramów bromeliny na pusty żołądek. Bromelina to enzym uzyskiwany z owoców ananasa - poprawia krążenie krwi, zmniejsza obrzęk i pomaga organizmowi metabolizować uboczne produkty stanu zapalnego. Aby osiągnąć właściwy efekt leczniczy, wybieraj takie kapsułki, które zawierąją przynajmniej 2000 jednostek aktywności enzymatycznej na gram. (Uwaga Bromelina zmniejsza gęstość krwi, zatem nie można jej przyjmować, jeśli równocześnie zażywa się podobnie działające leki).
•  Spróbuj przyjmować 4 razy dziennie po 250 miligramów kozłka lekarskiego (waleriany) w kapsułkach. Niektórzy naukowcy twierdzą, że aktywne substancje waleriany reagują z receptorami w mózgu, działając uspokajająco. Choć środków uspokajających nie należy używać bez konieczności, to kozłek lekarski działa znacznie łagodniej niż inne leki. (Co ciekawe - waleriana dostępna jest także w postaci herbatki do zaparzania - niestety, zapach tego naparu jest bardzo intensywny i przypomina... nieświeże skarpetki, toteż większość ludzi woli kapsułki).

Szybka ulga na receptę
Dawniej lekarze zapisywali cierpiącym na bóle pleców środki rozluźniające mięśnie, przynoszące stosunkowo szybką ulgę. Dziś robią to rzadziej, bo lekarstwa te dają efekt zmęczenia i obniżają napięcie mięśniowe, co rzeczywiście przynosi ulgę w bólu - ale tylko chwilową, nie rozwiązując problemu. Dziś stosuje się raczej środki przeciwbólowe (umożliwiające normalne funkcjonowanie) oraz leki przeciwzapalne.
Dawniej na bóle pleców i stawów stosowano gorące okłady z gorczycy. Gorczyca powoduje odczucie miejscowego ciepła, odwracając uwagę od głębiej zlokalizowanego bólu. Oto przepis na okład: zmieszaj sproszkowaną gorczycę z mąką w stosunku 1 do 2 i dodaj tyle wody, żeby powstała pasta. Rozprowadź ją na ściereczce, złóż tkaninę i przyłóż jako kompres do bolącego miejsca. Pasta z gorczycy przesiąknie przez materiał i będzie działać na skórę. Kiedy poczujesz, że skóra zaczyna cię piec lub swędzieć - zdejmij okład (pozostawiony zbyt długo może spowodować oparzenia). Nie stosuj okładu częściej niż 3 razy dziennie. (Uwaga Zanim położysz kompres z gorczycy, zabezpiecz skórę wazeliną).

Zwróć uwagę na postawę
•  Jeśli bolą cię plecy, staraj się chodzić i siedzieć w taki sposób, aby jak najmniej je obciążać. Stój prosto, rozkładaj ciężar ciała równo na obydwie nogi. Poruszaj miednicą w przód i w tył, mocno ją wypychając. Postaraj się ustalić taką pozycję stania i siedzenia, która jest dla ciebie najwygodniejsza. Sprawdź całe plecy, kawałek po kawałku: skup się na okolicach pasa, potem na środkowej części pleców, wreszcie na szyi i ramionach. Ustal, jaka pozycja ciała jest dla każdej części twoich pleców najwygodniejsza i najmniej obciążająca. Zapamiętaj tę pozycję - staraj się uczynić ją podstawową w czasie chodzenia, stania, siedzenia czy wykonywania ćwiczeń.
• Spij na plecach albo na boku (chyba że cierpisz na rwę kulszową - wtedy śpij na brzuchu). Jeśli wygodniej ci spać na plecach, podłóż poduszki pod kolana i pod głowę, aby zmniejszyć obciążenie dolnego odcinka pleców. Jeśli natomiast wolisz spać na boku, umieść poduszkę między nogami.
•  Jeżeli często siedzisz w łóżku - na przykład czytając czy oglądając telewizję - kup duże, piankowe oparcie, które będzie pomagało utrzymać górną część ciała w wygodnej pozycji bez napinania mięśni (można takie kupić w sklepach ze sprzętem rehabilitacyjnym). Dodatkowo możesz używać poduszki podróżnej (piankowej lub nadmuchiwanej) zakładanej na szyję.
•  Kiedy siedzisz na krześle - czy to w domu, czy w pracy - trzymaj stopy płasko na podłodze i ustaw wysokość krzesła tak, żeby biodra znajdowały się odrobinę wyżej niż kolana. Pod lędźwiową (dolną) część kręgosłupa podłóż dodatkową poduszkę lub wałek. Najlepszy do tego byłby wałek długości równej szerokości krzesła i średnicy około 12 centymetrów. Możesz posłużyć sięzwiniętym ręcznikiem, ale lepiej kup specjalny wałek z gąbki - jest lżejszy, łatwiej go odpowiednio ułożyć; niektóre wałki mają nawet specjalne rzepy lub paski mocujące je do oparcia krzesła.
•  Staraj się raczej chodzić niż jeździć samochodem. Jeśli już musisz prowadzić, także w samochodzie korzystaj z wałka lub dodatkowej poduszki pod lędźwie.
•  Jeżeli nosisz portfel w tylnej kieszeni spodni, wyjmij go, zanim usiądziesz. Portfel wydaje się niewielki, ale jest dostatecznie duży, aby sprawić, że kręgosłup będzie się krzywo układał.
•  Kiedy stoisz przy zlewie i zmywasz naczynia, kiedy czekasz na przystanku na autobus - trzymaj jedną stopę wyżej niż drugą. W kuchni możesz podłożyć pod jedną stopę grubą książkę lub pudełko. Na przystanku skorzystaj z krawężnika (czy zauważyłeś, że przy barze w starych pubach kilka centymetrów nad podłogą biegnie zwykle mosiężny "reling"? Spełnia to samo zadanie...). Od czasu do czasu zmieniaj stopę na podwyższeniu. Takie przestawianie pozycji ciała pozwala na zmianę działać i odpoczywać różnym mięśniom pleców.

Wstawaj inteligentnie
•  Rano, zanim wstaniesz z łóżka, połóż się na plecach i powoli wyprostuj ręce nad głową. Podciągnij kolana do brody - najpierw jedno, potem drugie. Następnie przeturlaj się na brzeg łóżka, połóż na boku, przełóż kolana przez krawędź i odepchnij się ręką do pozycji siedzącej, stawiając stopy na podłodze. Kiedy już wstaniesz, połóż ręce na pośladkach i powoli pochyl się do tyłu rozciągając kręgosłup.

Rwa kulszowa: problem z plecami, a boli noga...
Nerw kulszowy zaczyna się u podstawy kręgosłupa. Jego korzenie przechodzą przez tunel w kościach miednicy, zwany wcięciem kulszowym, a potem dzielą się na dwa duże nerwy biegnące wzdłuż obu kończyn dolnych. Ucisk korzeni tych nerwów - na przykład przez wysunięty dysk - może powodować silny ból odczuwany wzdłuż przebiegu nerwu, od pośladka aż po palce stóp, mrowienie oraz drętwienie skóry powyżej jego przebiegu. Połowa osób cierpiących na rwę kulszową odczówa ulgę po zastosowaniu takich metod leczenia, jak w przypadku bólu w dolnej części pleców. Jeśli w twoim przypadku jest inaczej - porozmawiaj o tym z lekażem. Koniecznie idź do lekarza, jeśli twoja stopa ciągnie się po ziemi, jezeli chodząc wciąż się potykasz albo zaczynasz mieć problemy z kontrolowaniem pęcherza lub wydalania. Być może potrzebne będzie leczenie szpitalne albo nawet zabieg chirurgiczny.

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email:

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google