Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Chrapanie"


Jeśli w domu to właśnie my głośno chrapiemy, prawdopodobnie udaje nam się spać znacznie lepiej niż osobie leżącej u naszego boku. Dla zachowania domowej harmonii warto pokazać partnerowi wskazówki w ramce dotyczącej samoobrony przed chrapaniem. Można też sięgnąć po wymienione środki zapobiegawcze. Być może wystarczy zmiana pozycji podczas snu, jednak wiele osób będzie musiało podjąć większe wyzwanie... schudnąć po to, by mieć wreszcie spokojne noce.

O co chodzi?
Kiedy chrapiemy, struktury w jamie ustnej i gardle - język, górne gardło, podniebienie miękkie i języczek - wprawiają w drganie migdałki podniebienne i migdałek gardłowy. Istnieje wiele możliwych przyczyn chrapania. Osoby otyłe częściej wykazują skłonność do chrapania i specjaliści są zdania, że dzieje się tak na skutek ucisku nadmiernie wytworzonej tkanki tłuszczowej na drogi oddechowe. Kolejnym czynnikiem jest picie alkoholu przed snem - powoduje on rozluźnienie mięśni gardła i zapadnięcie się nasady języka. Gdy mamy niedrożność nosa wywołaną przeziębieniem lub alergiami, możemy zacząć chrapać, ponieważ obrzęknięte tkanki i nadmierny śluz utrudniają przepływ powietrza.

Czy iść do lekarza?
Głośne, nasilone chrapanie może sygnalizować bezdech senny, potencjalnie niebezpieczną chorobę, która wymaga leczenia. Skontaktuj się z lekarzem, jeśli chrapiesz głośno i na krótko przestajesz oddychać podczas snu. Powinieneś także zgłosić się do lekarza, jeżeli budzisz się czasem, z trudem łapiąc powietrze, jeśli budzisz się z bólem głowy lub jeśli jesteś senny w ciągu dnia. Bezdech senny może zmniejszyć stężenie tlenu we krwi, prowadząc w końcu do podwyższonego ciśnienia krwi i spowolnienia funkcji życiowych. Oprócz zmiany trybu życia (zrzucenie wagi lub zmiana pozycji do snu) lekarze zalecają niekiedy stosowanie w nocy urządzenia do przepływu powietrza pod zwiększonym ciśnieniem. Możliwa jest także pomoc chirurgiczna.

Połóż się w odpowiedniej pozycji
•  Kup sobie kilka dodatkowych poduszek i podeprzyj się w łóżku zamiast leżeć płasko na plecach. Zapobiegniesz w ten sposób opadaniu nasady języka do dróg oddechowych.
•  Podnieś wezgłowie łóżka. Najlepiej zrobić to, wsuwając kilka płaskich desek pod nogi łóżka w jego szczytowej części. Możesz też unieść łóżko na wystarczającą wysokość, podkładając kilka starych książek telefonicznych pod każdą nogę.
•  Spij na boku. Oczywiście nie ma gwarancji, że pozostaniesz w tej pozycji, ale przynajmniej zacznij od ułożenia się na boku, obejmując poduszkę ramionami. Gdy bowiem śpisz na plecach, język i podniebienie miękkie mogą opierać się o tylną część gardła, blokując drogi oddechowe.
•  Jeżeli nie pomaga obejmowanie poduszki, wykorzystaj sposób z piłeczką tenisową. Przyszyj małą kieszeń z tyłu górnej części piżamy i włóż do środka piłeczkę tenisową. Gdy podczas snu zaczniesz przekręcać się na plecy, piłka uciśnie cię, zmuszając do ponownego ułożenia się na boku.

Odetkaj nos
•  Gdy chrapanie jest spowodowane niedrożnością nosa, spróbuj przyjmować przed snem preparat udrożniający drogi oddechowe lub przeciwhistaminowy. Stosuj je jednak tylko jako doraźne środki, jeśli podejrzewasz, że przyczyną jest przeziębienie lub alergia. Zbyt długie używanie tego typu lekarstw może być szkodliwe.
•  Przyklej plastry na nos ułatwiające oddychanie - kupisz je w większości aptek. Mogą wyglądać dziwnie, ale któż to widzi? Postępując zgodnie ze wskazówkami na opakowaniu, przed zaśnięciem przyklej jeden z plastrów po zewnętrznej stronie nosa. Ich działanie polega na podnoszeniu i otwieraniu nozdrzy, przez co zwiększa się przepływ powietrza.
•  Płucz gardło płukanką do jamy ustnej z miętą pieprzową, aby spowodować obkurczenie śluzówki nosa i gardła. Bywa to szczególnie skuteczne, gdy chrapanie jest przejściową dolegliwością spowodowaną uprzednim przeziębieniem lub alergią. Aby sporządzić ziołową płukankę, dodaj kroplę olejku mięty pieprzowej do szklanki zimnej wody. (Pamiętaj, aby wyłącznie płukać, a nie połykać).

Głowa do góry!
•  Choć wydaje się to skrajnością, niektórzy ludzie używają kołnierza na szyję - takiego, jaki noszą osoby po urazach kręgosłupa szyjnego - aby zapobiec chrapaniu. Działanie kołnierza jest proste: podtrzymuje on brodę wyciągniętą tak, że drogi oddechowe na poziomie gardła pozostają otwarte. Nie musisz jednak używać sztywnego plastikowego kołnierza. Miękki, piankowy, dostępny w aptekach lub sklepach ze sprzętem medycznym jest mniej krępujący, a przy tym równie skuteczny (być może trzeba go specjalnie zamawiać).

Zajmij się alergią
•  Aby zmniejszyć zatkanie nosa, przede wszystkim ogranicz ilość alergenów w sypialni (kurzu, sierści zwierząt, pleśni), odkurzając podłogi i zasłony. Często zmieniaj prześcieradła i poszwy.
•  Jeśli chrapanie jest tylko sezonową przypadłością - i wiesz, że jesteś uczulony na pyłki - spróbuj pić herbatkę z pokrzywy zwyczajnej. Zielarze zalecają ją na złagodzenie stanu zapalnego wywołanego przez alergie na pyłek. Aby przyrządzić napar, zalej łyżkę suszonych liści (kupisz je w sklepach ze zdrową żywnością) filiżanką wrzącej wody. Przykryj herbatkę i parz przez 5 minut. Przecedź i pij. Wypijaj do 3 filiżanek dziennie, z tego filiżankę tuż przed snem.
•  Zrzuć zbędne kilogramy - może to zmniejszyć chrapanie, ponieważ osłabia ucisk na górne drogi oddechowe.
•  Rzuć palenie. Palenie tytoniu podrażnia błony śluzowe, co powoduje obrzęk śluzówki gardła i w efekcie zwężenie dróg oddechowych. Osoby palące papierosy mają ponadto problem z niedrożnością nosa.
•  Jeśli regularnie przyjmujesz jakiś lek, porozmawiaj z lekarzem o zastąpieniu go innym. Niektóre lekarstwa, w tym tabletki na­senne i uspokajające, nasilają chrapanie.
•  Suche powietrze może przyczynić się do chrapania. Istnieje wiele sposobów zapobiegania przesuszeniu powietrza. Nawilżacze z zimną mgiełką lub parą wodną w sypialni pozwolą odpowiednio nawilżyć drogi oddechowe. Pamiętaj jednak o regularnym czyszczeniu tych urządzeń zgodnie ze wskazówkami producenta. Innym sposobem jest wdychanie pary. Tuż przed snem napełnij miskę gorącą wodą, nakryj głowę ręcznikiem, pochyl się nad miską tak, aby nos był mniej więcej 30 centymetrów nad wodą, i oddychaj głęboko nosem przez kilka minut.

Uważaj na to, co jesz, pijesz i wdychasz
•  Nie jedz ciężkiego posiłku ani nie pij napojów alkoholowych 3 godziny przed snem. Jedno i drugie może być przyczyną większego rozluźnienia mięśni gardła niż zazwyczaj.Krótki kurs samoobrony przed chrapaniem Jeżeli żyjesz z kimś, kto chrapie, ów nocny hałas wystawia zapewne na próbę wasz związek. Pamiętaj, że inni partnerzy uporali się z tym problemem i przetrwali. Zanim więc poddasz się i uciekniesz do pojedynczego łóżka, weź pod uwagę kilka praktycznych metod radzenia sobie z tym problemem.
•  Kup parę zatyczek do uszu. Są niedrogie i naprawdę wygodne, gdy już się do nich przyzwyczaisz.
•  Wykorzystaj urządzenie emitujące biały szum - może sprawić, że noce z chrapiącą osobą staną się znośniejsze. Wytwarza ono jednolity dźwięk, który tłumi inne odgłosy
•  Połóż sję spać wcześniej niż twój chrapiący partner. Wtedy będziesz mieć przynajmniej przewagę na starcie i uda ci się złapać trochę snu dopóki chrapanie go nie zakłóci. Niektórym doświadczonym osobom udaje się przespać rozlegające się z niszczycielską siłą pochrapywanie śpiącego obok partnera.

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje wybierzbank24.pl

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email: kontakt@ot-to.pl

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google