Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Depresja"


Ludwig van Beethoven, Winston Churchill i Vincent van Gogh - co mieli ze sobą wspólnego? Wszyscy trzej przeżyli epizody depresji. Depresja jest w dzisiejszych czasach problemem tak częstym, że niektórzy psychiatrzy i psycholodzy nazywają ją przeziębieniem wśród chorób psychicznych. Czujemy się przygnębieni? Pocieszmy się - nie jesteśmy sami. Nie należy jednak pozwolić, aby depresja zawładnęła naszym życiem! W poważnych, przewlekłych przypadkach depresji lekarz może zapisać skuteczne lekarstwa, są też dostępne różne formy psychoterapii. Jeśli depresja przybiera łagodne, okresowe postacie - jest wiele domowych sposobów na radzenie sobie z nią.

O co chodzi?
Może w naszym życiu zaszły jakieś dramatyczne wydarzenia, a może bez wyraźnego powodu jesteśmy zniechęceni, smutni, czujemy się niepotrzebni... Depresję wywołuje zwykle kombinacja czynników natury medycznej, dziedzicznej i środowiskowej. Rozróżnia się cztery podstawowe typy depresji. •  ciężka - powoduje silne załamanie emocjonalne, trwa dłużej niż 2 tygodnie; •  łagodna - objawy są podobne, ale lżejsze i trwają krócej; •  choroba dwubiegunowa (zaburzenie maniakalno- -depresyjne) - epizody depresji przeplatają się z epizodami manii (chory przeżywa naprzemiennie skrajne nastroje); •  depresja poporodowa - zapadają na nią niektóre kobiety po urodzeniu dziecka.

Czy iść do lekaża?
Rozwód, śmierć bliskiej osoby, nawet zmiana pracy czy przeprowadzka mogą być przyczyną smutku lub trudnych chwil, przygnębienia, poczucia straty. Takich łagodnych epizodów depresji doświadcza w życiu niemal każdy. Jeśli smutek i przygnębienie trwają jednak dłużej niż 2 tygodnie, jeśli towarzyszą im zmiany przyzwyczajeń dotyczące snu i jedzenia (za dużo lub za mało snu, brak apetytu lub jedzenie bez przerwy...), jeśli tracisz zainteresowanie seksem i zdolność koncentracji - być może będziesz potrzebował profesjonalnej pomocy. Lekarz doradzi ci, czy w twoim przypadku skuteczniejsze będą leki, psychoterapia, czy też jedno i drugie równocześnie.

Przećwicz problem
Wyjdź z domu, ruszaj się. Wyniki wielu badań potwierdzają, że regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają nastrój. W lekkich przypadkach depresji mogą działać równie skutecznie, jak stosowane leki. Nie trzeba wiele - wystarczy 3 razy w tygodniu po 20 minut aerobiku, siłowni, jazdy na rowerze, skakania przez skakankę czy choćby dynamicznego spaceru. Nie leniuchuj - rzetelnie ćwicz, zmęcz się porządnie, wyciśnij z siebie siódme poty. Przekonasz się, że to działa.

Dobre jedzenie zmienia nastawienie
•  Jeśli odchudzasz się, stosując dietę wysokobiałkową, przyczyną złego nastroju może być brak węglowodanów. Mózg wytwarza za mało serotoniny - substancji, która wpływa na dobry nastrój. Pomoże ci wzbogacenie diety w owoce, warzywa, fasolę i pokarmy pełnoziarniste.
•  Jedz ryby co najmniej 3 razy w tygodniu. Fińscy badacze wykazali, że osoby, które jadły ryby rzadziej niż raz na 7 dni, zapadały na łagodną lub umiarkowaną depresję o 30 procent częściej niż te, które spożywały je kilka razy w tygodniu. Tuńczyk, łosoś, sardynki, makrela - to najlepszy wybór. Ich mięso zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Dowiedziono, że kwasy te mają także wpływ na produkcję serotoniny.
•  jeśli pijesz dużo kawy czy coli - pij mniej lub w ogóle zrezygnuj z tych napojów. Kofeina redukuje produkcję serotoniny, co może mieć wpływ na występowanie depresji.
•  Unikaj alkoholu. Wprawdzie wino, piwo czy wódka początkowo wydają się poprawiać nastrój, w efekcie jednak alkohol działa depresyjnie.

Zacznij pisać
•  Zapisuj swoje emocje. Staraj się opisać zwłaszcza bolesne, przykre uczucia. Badania wykazały, że ludzie piszący przez 20 minut dziennie o swoich trudnych przeżyciach i uczuciach już po 4 dniach odczuwają znaczącą poprawę nastroju. Weź zatem zeszyt, długopis i pisz. Opisuj wszystko, co cię spotyka, wszystkie swoje smutki i troski. Nie myśl, nie zastanawiaj się zbyt długo - po prostu pisz.

Zdrowy duch to zdrowe ciało
•  Przystąp do... Znajdź sobie grupę wzajemnego wsparcia. Może to być dowolna organizacja społeczna, grupa ludzi o podobnych zainteresowaniach albo wspólnotowa społeczność twojego kościoła, gdzie będziesz czuł się potrzebny i doceniony.

Spróbuj SAM-y
•  SAM-a, czyli S-adenozylometionina, to substancja często stosowana w przypadkach łagodnych depresji. SAM-a obecna jest w każdej komórce naszego ciała. Jej zbyt niskie stężenie może łączyć się z występowaniem depresji. Wiele badań potwierdziło, że zażywanie SAM-y przynosi poprawę już po 3 tygodniach. Testy przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że S-adenozylometionina podnosi w organizmie stężenie trzech ważnych neurotransmiterów współodpowiedzialnych za nastrój: serotoniny, dopaminy i noradrenaliny. Poszukaj w aptekach powlekanych kapsułek i zażywaj 200 miligramów 2 razy dziennie. Jeśli po 2-3 tygodniach nie zauważasz żadnej poprawy, możesz zwiększyć dawkę maksymalnie do 400 miligramów 3 razy dziennie. {Uwaga Nie zażywaj S-adenozylometioniny, jeśli cierpisz na chorobę dwubiegunową, czyli zaburzenia maniakalno-depresyjne - substancja ta może wywołać epizod manii).
•  W czasie posiłków, 3 razy dziennie, zażywaj po 300 miligramów wyciągu z dziurawca zwyczajnego. W dawnych czasach wierzono, że dziurawiec odstrasza czarownice. Dziś czarownic mało kto się boi, ale wiele badań dowiodło, że dziurawiec może pomóc w łagodnych przypadkach depresji, działa bowiem na synapsy w mózgu podobnie jak leki przeciwdepresyjne. Postaraj się kupić wyciąg, który zawiera standaryzowaną ilość 0,3 procent hiperycyny. Bądź cierpliwy - poprawę zauważysz najwcześniej po 4 tygodniach. Pamiętaj, że dziurawiec może powodować nadwrażliwość na słońce, jeśli więc przyjmujesz go, staraj się unikać słonecznych kąpieli. (Uwaga Zanim zaczniesz zażywać hiperycynę, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ substancja ta wchodzi w interakcję z wieloma lekarstwami).
•  Uważa się, że 5-HTP - jedna z postaci aminokwasu zwanego tryptofanem - działa podobnie jak Prozac, podnosząc poziom serotoniny w mózgu. Zacznij od zażywania raz dziennie po 50 miligramów 5-HTP, a jeśli okaże się to konieczne - zwiększ dawkę maksymalnie do 100 miligramów 3 razy dziennie. Jeśli zażywasz tryptofan - staraj się nie prowadzić samochodu i nie wykonywać żadnych precyzyjnych prac, zwłaszcza wymagających dużego skupienia, bo 5-HTP może prowadzić do senności. Jeśli przyjmujesz regularnie jakieś leki, nie zaczynaj kuracji 5-HTP bez konsultacji z lekarzem. Bez zgody lekarza nie przyjmuj też 5-HTP dłużej niż 3 miesiące. (Uwaga Jeśli jesteś lub w najbliższym czasie planujesz być w ciąży - nie jest to kuracja dla ciebie).
•  Przyjmuj 3 razy dziennie po 1000 miligramów acetylo-L-karnityny. Ten aminokwas ma strukturę chemiczną podobną do acetylocholiny - neurotransmitera działającego zarówno w komórkach mięśni, jak i w komórkach centralnego układu nerwowego. Acetylo-L-karnityna zwiększa wydolność energetyczną komórek mózgowych, chroni błony komórkowe neuronów, poprawia nastrój i pamięć.
•  Magnez jest pierwiastkiem bardzo istotnym dla sprawnego funkcjonowania układu nerwowego. To także podstawowy składnik niezbędny do produkcji i działania serotoniny. Suplementy zawierające magnez mogą pomóc łagodzić objawy depresji i stany lękowe. Zażywaj 2 razy dziennie po 150 miligramów, najlepiej w postaci cytrynianu magnezu. Jeśli przyjmujesz magnez - pamiętaj także o zażywaniu dodatkowego wapnia, bo zakłócenie równowagi między tymi dwoma pierwiastkami może spowodować problemy zdrowotne.
•  Codziennie przy śniadaniu zażyj tabletkę witaminy B-complex. Wielu badaczy łączy niskie stężenie witamin z grupy B z depresją i przewlekłym zmęczeniem. Wybierz takie kapsułki, które będą zawierały po 50 mikrogramów witaminy B12 i biotyny, 400 mikrogramów kwasu foliowego i 50 miligramów innych witamin z grupy B (pamiętaj tylko, że dzienna dawka długo zażywanej witaminy B6 nie powinna przekraczać 10 miligramów!).

Przede wszystkim profilaktyka
•  Wysypiaj się. Badania wykazały, że u osób śpiących mniej niż 8 godzin na dobę już po kilku dniach spada stężenie serotoniny. Staraj się kłaść spać i wstawać codziennie o tej samej porze - także w dni wolne.
•  Wyłącz telewizor. Badania dowodzą, że im dłużej oglądamy telewizję, tym gorszy mamy nastrój. Pozornie wydaje się, że oglądanie powtórek komediowych seriali, maratonów filmowych czy kolejnych reality show to doskonała metoda na rozluźnienie, rozrywkę i odreagowanie stresu. Błąd - okazuje się, że osoby spędzające dużo czasu przed telewizorem często doświadczają poczucia wyobcowania.

Podchodź pozytywnie do siebie i do swojego życia
Przygnębiają cię myśli i wpędzają w stany depresyjne? Zmień sposób myślenia!
1. Myśl o faktach, nie o swoich odczuciach. Odrzuć irracjonalne przekonania. Jeśli ktoś śmieje się z ciebie - sprawdź, dlaczego. Może ten śmiech wcale nie dotyczy ciebie?
2. Nie próbuj być doskonały. To nie jest możliwe, przecież dobrze o tym wiesz - więc nie martw się, jeśli nie wszystko udaje ci się kontrolować i nie z każdą sytuacją dobrze sobie radzisz.
3. Kiedy coś ci się nie udaje lub dzieje się coś złego, nie oskarżaj się ("Oblałem egzamin, bo jestem głupi"). Sprawy idą nie po naszej myśli z wielu powodów. Oceniaj sytuację obiektywnie, skup się na tym, co możesz zmienić i co zależy od ciebie ("OK, nie udało - ale jeśli się postaram, to następnym razem pójdzie lepiej").
4. Jeśli widzisz swoje słabości - nie skupiaj się na nich. Nie daj się wciągnąć w błędne koło złych myśli ("Jestem do niczego... Nikt mnie nie potrzebuje... Nic nie umiem dobrze zrobić..."). Pamiętaj: uświadomienie sobie, że w czymś jesteś kiepski, nie oznacza jeszcze, że w ogóle jesteś słaby i niewiele wart. Postaraj się spojrzeć na to inaczej - jeżeli znasz swoje słabe strony, wiesz także, w co warto inwestować siły i środki.
5. Rozluźnij się. Sprawy będą czasami szły nie po twojej myśli - to nieuchronne, nic na to nie poradzisz. Zaakceptuj fakt, że świat nigdy nie będzie całkowicie pod twoją kontrolą. W obliczu przeciwności zachowaj spokój. W ten sposób z dwóch problemów - niekorzystnej sytuacji i twojej na nią reakcji - pozostanie tylko jeden..

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email:

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google