Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Niepokój"


Jeśli mamy wrażenie, że nasz niepokój można racjonalnie wytłumaczyć, powinniśmy także wiedzieć, że są sposoby na radzenie sobie z nim. Spróbujmy ziół i olejków, które można dodać do rozluźniającej kąpieli, a także uspokajających ziołowych herbatek, a nawet określonego jedzenia. Kiedy zaczynamy czuć niepokój - warto zastosować jedną z poniższych metod na zmniejszenie napięcia i uspokojenie się.

O co chodzi?
Niepokój jest reakcją na nieznane lub niejasne (niekoniecznie realne) zagrożenie. Odczuwasz go, choć nie do końca wiesz, dlaczego. Objawy są bardzo różne: pocenie się, ból i skurcze brzucha, przyspieszone bicie serca, dreszcze, nadpobudliwość, trudności w koncentracji, płytki oddech, narzucające się wbrew woli myśli czy zachowania.

Czy iść do lekarza?
Przedłużające się, ciężkie stany niepokoju mogą mieć poważny wpływ także na zdrowie fizyczne. Jeśli odczuwasz lęk przez większość czasu, masz problemy ze snem i koncentracją, uciekasz przed lękiem w alkohol, narkotyki czy choćby jedzenie, jeśli czujesz, że możesz zrobić krzywdę sobie lub innym - koniecznie zwróć się do lekarza. Warto dodać, że objawy towarzyszące niepokojowi mogą czasami przypominać naprawdę bardzo poważne choroby, takie jak nadczynność tarczycy, hipoglikemia czy zawał serca. Mogą także być ubocznym skutkiem działania niektórych leków. Dlatego dobrze byłoby przedyskutować swoje objawy z lekarzem.

Wymocz troski
•  Jedną z najlepszych i najprzyjemniejszych metod na uspokojeni nie się jest gorąca kąpiel. Możesz wzmocnić jej działanie dodając do wody nieco olejku lawendowego (albo suszonych kwiatów lawendy). Zanurz się w ciepłej, pachnącej wodzie i rozluźnij. Nie wiadomo, jak działa lawenda — jednak już od 2000 lat ludzie stosująjąna uspokojenie i ukojenie nerwów. Jeśli nie masz czasu na kąpiel, rozmasuj odrobinę lawendowego olejku na skroniach i czole, a potem usiądź i odpocznij przynajmniej kilka minut.

Oddychaj spokojnie i głęboko
•  Uspokojenie i wyregulowanie oddechu pomaga kontrolować napady lęku. Oddychaj wolniej i głębiej: usiądź, połóż rękę na brzuchu i weź powolny wdech — powinieneś poczuć, że brzuch się napełnia, nie unosząc leżącej na nim ręki. Przytrzymaj powietrze w płucach przez kilka sekund i powoli je wypuść. Oddychaj tak, aż poczujesz, że zaczynasz się uspokajać.

Niepokój - lęk - panika
W przeciwieństwie do racjonalnego stracftu czy niepokoju, napady lęku przychodzą niespodziewanie i są bardzo silne. Serce przyspiesza, podnosi się ciśnienie krwi, pojawiają się trudności w oddychaniu, czasami zawroty głowy, a nawet omdlenie. Objawy są tak intensywne, że mogą przypominać zawał serca. Napady lęku zdarzają się najczęściej po okresie długotrwałego, silnego stresu spowodowanego poważnymi wydarzeniami — takimi jak śmierć bliskiej osoby czy rozwód. Podstawą radzenia sobie z tą przypadłością jest spojrzenie na nią racjonalnie: to stan emocjonalny bardzo nieprzyjemny, czasem przerażający, ale sam w sobie zupełnie niegroźny. Uświadom sobie, że w rzeczywistości nie jesteś w żadnym niebezpieczeństwie; to tylko napad lęku, który za chwilę minie. Postaraj się uspokoić na tyle, na ile potrafisz, panuj nad oddechem i po prostu przeczekaj napad.

Wypij coś uspokajającego
•  Ludową metodą na bezsenność jest szklanka ciepłego mleka. To naprawdę działa, niezależnie od pory dnia. Mleko zawiera tryptofan, aminokwas wykorzystywany w mózgu do produkcji serotoniny, substancji odpowiedzialnej za dobre samopoczucie i odczuwanie przyjemności. Inne bogate źródła tryptofanu to banany i mięso z indyka.
•  Znanym środkiem uspokajającym jest także chmiel, podstawowy składnik piwa. Robotnicy rolni zbierający szyszki chmielowe cierpieli niegdyś na tak zwane chmielowe zmęczenie — szybko robili się senni i wolniej pracowali. Kup suszony chmiel, wsyp 2 łyżeczki do szklanki bardzo gorącej wody i pij do 3 szklanek dziennie takiej herbatki.
•  Uspokajająco działają także napary z kwiatu pomarańczy, lawendy i lipy. Każdy z nich wypity przed snem pomaga wyciszyć się i ułatwia zasypianie.

Nie pogarszaj sprawy
•  Ogranicz się do jednej szklanki kawy, herbaty czy coli dziennie. Wyniki niektórych badań dowodzą, że osoby wykazujące nadmierną lękliwość są szczególnie wrażliwe na kofeinę.
•  Nie pij za dużo alkoholu, nie tylko mocnego, ale również wina czy piwa. Alkohol początkowo wydaje się uspokajać, ale kiedy przestaje działać, lęk może się nasilać.

Przyspiesz i... zwolnij
•  Aerobik znakomicie rozładowuje napięcie. Podobnie działa też półgodzinny szybki spacer. Wysiłek fizyczny podnosi wydzielanie w mózgu endorfin, substancji, które działają przeciwbólowo i poprawiają nastrój.
•  Codziennie przez kwadrans zajmij myśl czymś uspokajającym: może to być medytacja, modlitwa, pielęgnowanie róż czy obseiwacja ulubionej złotej rybki.

Myśl pozytywnie
Jeśli powtarzasz jakieś twierdzenie dostatecznie często, to w końcu zaczynasz w nie wierzyć. Ten mechanizm jest przydatnym narzędziem w walce z trudnymi sytuacjami. Spróbuj poniższych metod albo opracuj własne.
•  Spotkania z obcymi osobami To znakomita okazja do poznania nowej, często wartościowej osoby.
•  Nowa praca Na pewno dam sobie radę, a że praktyka czyni mistrza, więc zdecydowanie odniosę sukces.
•  Wyzwania, różnice zdań To nieistotne, co inni myślą o moim postępowaniu, dopóki jest ono etyczne, a moje poglądy są uczciwie wyrażane.
•  Problemy, komplikacje, sytuacje niebezpieczne Radziłem już sobie w gorszych sytuacjach, na pewno teraz też dam radę.
•  Publiczne wystąpienia Mam do powiedzenia coś naprawdę ważnego, wszyscy w tym pokoju chcą to usłyszeć!
•  Odmowa, odrzucenie, zwolnienie z pracy Właśnie stoję przed szansą spróbowania czegoś nowego, pójścia zupełnie nową drogą, podjęcia nowych wyzwań!

Naturalne środki uspokajające
•  Piękny zapach zdecydowanie nie jest cechą charakterystyczną kozłka lekarskiego (waleriany), ale jeśli szukasz dobrego sposobu na uspokojenie, to spróbuj znieść trochę nieprzyjemnej woni. Badania wykazały, że aktywne składniki waleriany działają na te same receptory w mózgu, co uspokajający lek diazepam, znany jako Relanium. Zażyj 2 razy dziennie 250 miligramów waleriany, a przed snem — podwójną dawkę.
•  Przyjmuj codziennie witaminę B-complex. Badania dowodzą, że witaminy z grupy B są naturalnymi reduktorami stresu — organizm potrzebuje na przykład witaminy B6 do produkcji serotoniny, więc brak tych witamin może Sprzyjać stanom lękowym.
•  5-hydroksytryptofan (5-HTP) może uzupełnić braki serotoniny w mózgu zapewniającej spokój. 5-HTP tworzony jest w organizmie człowieka z tryptofanu, ale jego niewielkie ilości znajdują się także w nasionach afrykańskiej rośliny Griffonia sim-plicifolia. Z wyciągu z tej rośliny produkuje się kapsułki zawierające 5-HTP, które można kupić w wielu krajach w sklepach ze zdrową żywnością, (w Polsce są na razie niedostępne). Przyjmuj 3 razy dziennie po 50 miligramów wraz z posiłkiem - ale jeśli zażywasz leki antydepresyjne, takie jak Prozac, skontaktuj się najpierw ze swoim lekarzem, bo te środki także pobudzają produkcję serotoniny, więc sumaryczny efekt może być niebezpieczny. Jeśli zaczynasz przyjmować 5-HTP — zanim siądziesz za kierownicą lub podejmiesz jakąś czynność niebezpieczną i wymagającą skupienia - sprawdź, jak działa on na twój organizm. U niektórych osób substancja ta wywołuje wręcz senność.

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email:

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google