Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Skręcenia"


Skręcenia zdarzałyby się o wiele rzadziej, gdyby wszystkie boiska sportowe były płaskie. Nieumyślne wetknięcie stopy nawet w płytkie zagłębienie może się skończyć skręceniem kostki. Nie należy tego ignorować, ale leczyć. Być może niektórzy z nas trenowali do maratonów - co oznacza, że biegali po twardej nawierzchni - i potwornie rozbolał ich piszczel. Aby szybko sobie pomóc, najlepiej jest sięgnąć po lód i środek przeciwbólowy bez recepty, na przykład ibuprofen lub aspirynę. Pod ich działaniem zmniejszy się miejscowa nadwrażliwość i obrzęk. Skręcenia oraz zespół przeciążenia mięśni piszczelowych wymagają odpoczynku i stopniowego powrotu do zdrowia.

O co chodzi?
Najczęściej skręceniu ulega noga w kostce. Nie trzeba nawet uprawiać sportu, aby doznać tego urazu. Zwykłe potknięcie może się skończyć bolesnym skręceniem. Zespół przeciążenia mięśni piszczelowych jest natomiast urazem zwykle związanym z uprawianiem sportu. Często dotyka biegaczy, tancerzy baletu i piłkarzy - każdego, kto wykonuje ćwiczenia przeciążające dolny odcinek nogi. Podczas ćwiczeń mięśnie brzękną i naciskają na lukę utworzoną przez kość piszczelową i strzałkową, ciągnącą się od kolana do kostki. Nacisk ten podrażnia pobliskie mięśnie, ścięgna i więzadła, powodując ból.

Czy iść do lekarza?
Jeśli skręceniu towarzyszy bardzo silny ból lub duży obrzęk i zsinienie, zgłoś się do pogotowia lub do izby przyjęć, aby wykonać prześwietlenie wykluczające złamanie kości. Jeśli po upływie 3 tygodni po skręceniu nie ma istotnej poprawy, powinien obejrzeć cię lekarz. Zespół przeciążenia mięśni piszczelowych zazwyczaj możesz leczyć sam. Jeżeli jednak ból utrzymuje się ponad 3 tygodnie, skontaktuj się z lekarzem. Możesz mieć złamanie z przeciążenia lub dolegliwość zwaną zespołem przedziału. Złamanie z przeciążenia jest maleńkim pęknięciem w kości, które powoduje ból na małej powierzchni wewnątrz kości piszczelowej, a także jej obrzęk i nadwrażliwość. Stan może znacznie się pogorszyć, jeżeli nie zastosuje się leczenia. Zespół przedziału występuje wówczas, gdy mięśnie piszczelowe z powodu obrzęku stają się zbyt duże do włóknistego "przedziału", w którym się znajdują. Niekiedy wymaga to zabiegu chirurgicznego.

Postępuj zgodnie z pewnymi zasadami
•  W przypadku obu urazów specjaliści zalecają: przede wszystkim odpoczynek, następnie lód, ściśnięcie i podniesienie. Oprzyj na podwyższeniu urażoną nogę lub staw, schłodź lodem, a następnie owiń bandażem elastycznym. Jeśli skręciłeś rękę w nadgarstku, podtrzymaj ją na temblaku.
•  Lód spowoduje zmniejszenie obrzęku i złagodzi ból.W przypadku skręcenia lód osłabi także gromadzenie się płynu w urażonym miejscu. Użyj plastycznego (zmiennego kształtu) worka z lodem lub torebki z mrożonym groszkiem — zawiń ją w cienką tkaninę lub papierowy ręcznik i przytrzymaj w miejscu skręcenia przez około 20 minut. Warstwa materiału między workiem z lodem a skórą uchroni cię przed odmrożeniem.
•  Jeśli masz zespół przeciążenia mięśni piszczelowych, możesz przyłożyć bryłę lodu zamiast worka z lodem. Zamroź wodę w styropianowym kubku, następnie oderwij kawałek styropianu i przyciśnij lód do piszczeli. W miarę topnienia lodu odrywaj styropian kawałek po kawałku. Stosując tę metodę pamiętaj, aby nie trzymać lodu za każdym razem dłużej niż 8 minut. Odczekaj też, aż skóra się ogrzeje, zanim przyłożysz lód kolejny raz.
•  Nadwyrężony staw wymaga odpoczynku. Poruszanie nim w bólu zwiększy tylko uszkodzenie. Jeśli masz małe skręcenie, pozwól sobie na dwudniowy odpoczynek. W czasie, gdy staw będzie powracał do zdrowia, owinięcie go bandażem elastycznym (ściśnięcie) ograniczy ruch — pomoże więc w regeneracji przeciążonych więzadeł — i zmniejszy obrzęk, powstrzymując gromadzenie się płynu przesiękowego w tym rejonie.

Rozciągnij się
•  Mając zespół przeciążenia mięśni piszczelowych usiądź lub połóż się z lekko ugiętymi kolanami. Poruszaj stopą bolącej nogi w górę i w dół, do środka i na zewnątrz oraz kreśl nią kółka. Noga powinna pozostać nieruchomo. Powtórz każdy ruch 10 razy.
•  Aby wykonać ćwiczenie rozciągające nogę łagodzące ból, usiądź na podłodze. Boląca noga niech będzie wyciągnięta i nieco zgięta w kolanie. Wokół stopy owiń ręcznik i nadal ze zgiętym kolanem delikatnie przyciągnij ręcznik do ciała, zginając grzbietowo stopę. Wytrzymaj 15 do 30 sekund, po czym odpręż się. Powtórz ćwiczenie 3 razy.
•  Następnie stań i połóż dłonie na ścianie, na wysokości oczu. Przenoś zdrową goleń do przodu, a bolącą trzymaj z tyłu z piętą opartą na podłodze. Skręć tylną stopę lekko do wewnątrz, palcami do środka. Powoli pochylaj się do ściany, aż poczujesz rozciągnięcie w łydce. Wytrzymaj 15 do 30 sekund.
•  Powtarzaj to samo rozciąganie w pozycji stojącej, ale tym razem skrzyżuj tylną nogę za przednią tak, żeby większość ciężaru ciała spoczywała na zewnętrznych krawędziach stóp. Wytrzymaj w tym rozciągnięciu 15 do 30 sekund.
•  W pozycji stojącej, z jedną rękę opartą o ścianę lub na krześle, zegnij chorą nogę w kolanie i chwyć za czubek stopy. Przyciągnij palce tej stopy do pięty, aby rozciągnąć przednią część gole­ni. Wy trzymaj 15 do 30 sekund. Powtórz 3 razy.
•  Trzymając się krzesła lub szafki, stań na palcach, wytrzymaj 5 sekund i zacznij powoli się opuszczać. Powtórz 10 razy. Następnie wykonaj jeszcze 2 powtórzenia po 10 razy.
•  Chodź na piętach przez 30 sekund i normalnie przez kolej­nych 30 sekund. Powtórz 4 razy.

Specjalnie na skręcenia
•  Po skręceniu mięśnie wokół stawu wydają się odmawiać posłuszeństwa. Powinieneś uważać, aby nie rozciągać stawu, dobrze jest jednak poświęcić kilka minut każdego dnia na delikatne napinanie i rozluźnianie go, by przywrócić mu normalną ruchomość.
•  Chroń staw i ogranicz obrzęk — noś elastyczną opaskę na staw skokowy (kupisz ją w aptece).
•  Trzeciego dnia po urazie zacznij leczyć staw ciepłem. Jeśli zastosujesz rozgrzewanie wcześniej, ryzykujesz większy obrzęk, ponieważ ciepło poprawia krążenie w dotkniętym rejonie. Możesz zanurzyć się w gorącej wodzie, przyłożyć butelkę z gorącą wodą albo poduszkę elektryczną.
•  Spróbuj bromeliny, enzymu otrzymywanego z ananasa. Przyjmuj 500 miligramów 3 razy dziennie na czczo — uchroni cię to przed obrzękiem, zmniejszy stan zapalny i złagodzi obolałość. Enzym ten usprawnia także krążenie krwi i przyspiesza gojenie.

Przede wszystkim profilaktyka
Możesz zmniejszyć ryzyko zespołu przeciążenia mięśni piszczelowych i skręceń, postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami.
•  Jest niezmiernie ważne, aby rozciągać mięśnie łydek przed rozpoczęciem właściwych ćwiczeń. Bez względu na to, czy biegasz, ćwiczysz aerobik czy grasz w drużynie sportowej, porozmawiaj z instruktorem o tym, jaki rodzaj ćwiczeń rozciągających na nogi jest dla ciebie najbardziej odpowiedni. Rygorystycznie przestrzegaj wykonywania ich przed i po każdym treningu.
•  Do ćwiczeń wybierz w miarę możliwości miękkie podłoże. Biegaj raczej po trawie lub bieżni niż po betonowym chodniku. Jeśli ćwiczysz aerobik na twardej podłodze, połóż najpierw piankową matę amortyzującą nacisk.
•  Kup dobrze wyściełane buty z właściwymi wkładkami. Zapytaj ortopedę o wkładki na płaskostopie i wkładki pod pięty.
•  Kupując buty sportowe, zasięgnij fachowej porady, jakie są najodpowiedniejsze dla twoich stóp. Jeśli na przykład w czasie biegania ustawiasz kostki do wewnątrz, zmusza to ścięgna do równoważenia i wówczas zwiększa się ryzyko wystąpienia zespołu przeciążenia mięśni piszczelowych. W dobrych sklepach sportowych kupisz obuwie, które pomaga skorygować tę skłonność.
•  Buty sportowe nie są wielofunkcyjne — kup właściwe buty dla uprawianego przez ciebie sportu. Na przykład buty do biegania nie stanowią dobrego oparcia dla graczy w tenisa.
•  Jeśli biegasz regularnie, kup nowe buty do biegania, zanim stare się zużyją. Jeśli biegasz ponad 40 kilometrów tygodniowo, powinieneś kupować buty co 2—3 miesiące. Jeśli biegasz mniej, sprawdzaj stan zużycia podeszew po kilku miesiącach.
•  Jeżeli masz płaskostopie, musisz pamiętać o odpowiednich wkładkach i wyściółce amortyzującej wstrząsy.

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje wybierzbank24.pl

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email: kontakt@ot-to.pl

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google