Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Wiatry i wzdęcia"


Wystarczy w towarzystwie podjąć temat wiatrów i wzdęć, aby wywołać chichot. Kiedy jednak nam samym zdarza się nadmiernie odbijać lub głośno puszczać wiatry, wcale nie jest nam do śmiechu. Aby uniknąć zmieszania, warto pozbyć się nadmiaru powietrza z układu pokarmowego, eliminując z pożywienia jedzenie zawsze produkujące gaz, żuć po posiłku kminek i inne owoce przeciwdziałające wiatrom oraz podjąć działania wspomagające organizm w dokładniejszym trawieniu pokarmu.

O co chodzi?
Odbicie się oznacza po prostu, że organizm pozbywa się z żołądka nadmiaru powietrza. Łykamy je w trakcie picia, jedzenia lub odruchowo pod wpływem zdenerwowania. To, co dostanie się do wewnątrz, musi jednak wydostać się na zewnątrz - jednym lub drugim końcem przewodu pokarmowego. Dorosły człowiek przeciętnie puszcza wiatry przynajmniej 10 razy dziennie. W ich skład wchodzi powietrze, które zostało połknięte, oraz gazy — jak cuchnący dwutlenek siarki - wytwarzane podczas trawienia. Zaparcia mogą być przyczyną nadmiernych wzdęć, podobnie jak nietolerancja laktozy - dolegliwość, w której osoba nie jest w stanie właściwie trawić mleka.

Czy iść do lekarza?
Przewlekłe odbijanie się jest z reguły raczej denerwującym nawykiem niż oznaką choroby. Skontaktuj się jednak z lekarzem, jeśli nie jesteś w stanie kontrolować odbijania się i denerwujesz się tym. lub gdy boli cię klatka piersiowa, albo "bekaniu" towarzyszą inne nieprzyjemne objawy, takie jak wzdęcia, zgaga, niespodziewana utrata wagi lub zmiany nawyków związanych z wypróżnianiem. Porozmawiaj również z lekarzem, jeśli odbijanie pojawia się po raz pierwszy i powtarza się, mimo że nie zmieniłeś znacząco diety. Jeśli utrzymujące się wzdęcia z oddawaniem wiatrów wprawiają cię w zakłopotanie albo towarzyszy im biegunka lub zaparcie, zwróć się do lekarza. Możesz mieć tak zwany zespół jelita drażliwego albo nietolerancję laktozy, bądź też reagujesz ten sposób na jakiś lek. Niektóre antybiotyki, leki przeciwwrzodowe i przeciwdepresyjne mogą być przyczyną wzdęć i wiatrów.

Spuść powietrze z diety
•  Niektóre pokarmy sprzyjają powstawaniu wzdęć. Unikaj ich, jeśli przysparzają, ci kłopotów. Należą do nich fasole, kapusta, otręby, kalafior, brokuł, cebula, suszone śliwki, rodzynki i brukselka. Możesz uzupełnić tę listę o jajka, ponieważ siarka zawarta w żółtku przyczynia się do powstawania cuchnącego gazu.
•  Przed gotowaniem nasion roślin strączkowych namocz je na noc. Następnego dnia odlej wodę i zalej świeżą do gotowania. Jeszcze lepszą metodą na pozbawienie fasoli jej gazotwórczości jest gotowanie jej w szybkowarze.
•  Unikaj bezcukrowych słodyczy i gum do żucia, zawierających słodziki sorbitol, ksylitol i mannitol. Organizm trudno je trawi, a gdy przedostaną się do jelita grubego, stają się pożywką dla bytujących tam bakterii, które zaczynają wtedy produkować gaz.
•  Ogranicz spożycie fruktozy, cukru znajdującego się w miodzie, owocach i sokach owocowych. Fruktoza zalega w jelicie grubym, gdzie bakterie odżywiają się nią, produkując gaz. Nie eliminuj całkowicie z diety owoców, ale ogranicz picie soków owocowych i jedzenie miodu.
•  Jeśli chcesz dodać więcej błonnika do diety, rób to stopniowo. Błonnik jest nieoceniony dla naszego zdrowia, ale dodanie go w zbyt dużej ilości za jednym razem może nasilić wiatry.

Przyjrzyj się produktom nabiałowym
•  Czy możliwe jest, abyś nie tolerował laktozy? Spróbuj zrezygnować z nabiału na kilka dni i obserwuj, czy jest jakaś różnica.
•  Jeśli nie tolerujesz laktozy, która jest rodzajem dwucukru znajdującego się w produktach mlecznych, oznacza to, że masz w jelicie niski poziom laktazy — enzymu potrzebnego do trawienia laktozy. Jeśli nie jesteś w stanie zrezygnować z mleka, możesz kupować enzym laktazę (przez Internet) i dodawać ją do mleka. Wiele osób, które mają nietolerancję laktozy, może jeść twarde sery, na przykład sery szwajcarskie i dojrzały cheddar. Zwykle tolerują również jogurt i maślankę. Jeśli nie trawisz laktozy, powinieneś szukać produktów z podaną informacją o niskiej zawartości laktozy lub spróbować substytutów sojowych.

Ziołowe środki na trawienie
•  Imbir lekarski dostępny jest pod kilkoma postaciami — sprawdź więc, która jest dla ciebie najskuteczniejsza. Przyjmuj kapsułki po 100 miligramów 2—3 razy dziennie lub 30 kropli nalewki przed posiłkami. Możesz też żuć kawałek świeżego kłącza imbiru (uważaj, jest pikantny) lub przygotować poobiednią herbatkę. Łyżeczkę drobno startego świeżego kłącza imbiru zalej filiżanką wrzątku i parz przez 5 minut. Przecedź i odczekaj, aż napar nieco ostygnie. Pij małymi łykami. Herbatka imbirowa pobudza trawienie, więc pokarm nie zalega w jelitach. Możesz ją także kupić w saszetkach (do zaparzania) w supermarketach.
•  Mięta pieprzowa również wspomaga trawienie i zmniejsza produkcję gazów. Możesz kupić miętę w saszetkach albo dodać 1—2 łyżeczki suszonych liści do filiżanki świeżo zagotowanej wody; parz przez 5 minut, a następnie przecedź. Stosuj to lekarstwo i 3-4 razy dziennie. (Uwaga Nie używaj leków na bazie mięty, jeśli masz refluks żołądkowo-przełykowy lub zgagę).
•  Owoce kopru (fenkułu) włoskiego, które wydzielają przyjemny lukrecjowy zapach, używane były od wieków do zmniejszania wiatrów i na poprawę trawienia. (Owoce fenkułu widuje się czasami w miseczkach w indyjskich restauracjach). Podobne działanie mają owoce kminku zwyczajnego, biedrzeńca anyżu lub selerów zwyczajnych. Żucie 1/2 łyżeczki tych owoców po posiłku zapobiega odbijaniu się i ułatwia pozbycie się gazu i z jelit. Wszystkie te owoce kupisz z łatwością jako przyprawy.
•  Herbatka rumiankowa jest ludowym lekarstwem na bóle żołądka, ale może też zmniejszyć odbijanie się. Rumianek pospolity sprzedawany jest w saszetkach w wielu sklepach.
•  Herbatka z kardamonu malabarskiego pomaga lepiej trawić pokarm, a tym samym ogranicza tworzenie się gazu. Wsyp łyżeczkę kardamonu do 250 mililitrów wody i gotuj na małym ogniu przez 10 minut. Gorącą herbatkę pij do posiłków.

Czy wiesz, że ?
Podczas lotu jesteśmy bardziej narażeni na odczuwanie wzdęcia. W samolocie ciśnienie powietrza jest niskie - mniej więcej takie, jak na górze o wysokości 2500 metrów. Z prostej zasady fizyki wynika, że gdy ciśnienie wokół nas spada, gaz w naszym wnętrzu rozszerza się.

Zaopatruj się w "dobre" bakterie
Codziennie jedz 2—3 pojemniczki biojogurtu, który zawiera którąkolwiek z dwóch pożytecznych bakterii, acidophilus lub bi-fidus. Możesz też przyjmować 2 kapsułki probiotyków 3 razy dziennie na pusty żołądek. Uzupełnią one "dobre" bakterie, które znajdują się w jelicie grubym i nie dopuszczą do nadmiernego rozwoju bakterii produkujących gaz.

Zwiń się w kłębek lub zażyj ruchu
•  Jeśli masz bolesne skurcze brzucha, znajdź odosobnione miejsce. Połóż się na plecach i przyciągnij kolana do klatki piersiowej. Możesz także uklęknąć na łóżku ze spuszczoną głową i uniesionym siedzeniem. Każda z tych pozycji ułatwia wydostanie się gazów przez odbyt, zmniejszając dyskomfort.
•  Chodzenie jest doskonałym sposobem na szybsze pozbycie się gazów. Lekarze zalecają pacjentom po operacji w pierwszej kolejności chodzenie po to, aby przywrócić normalną pracę jelit.

Daruj sobie!
Środki zobojętniające kwas z zawartością dimetykonu rozbijają duże bąble gazu na mniejsze. Leki te mogą zmniejszyć odbijanie się, ale nie mają wpływu na ilość wytwarzanych gazów w jelitach (będziesz nadal czuł się wzdęty). Stary sposób na zgagę i odbijanie się polegał na połknięciu mieszanki sody oczyszczonej i wody. Niestety, właśnie ta mikstura wywołuje odbijanie. Soda wchodzi w reakcję z kwasem solnym w żołądku i w efekcie wydziela się dwutlenek węgla - owe bąbelki w gazowanych napojach.

Podejrzani inni niż zwykle
Nie zawsze to, co jemy, jest przyczyną gromadzenia się powietrza w przewodzie pokarmowym.
•  Źle dopasowane protezy dentystyczne mogą prowokować odruch żucia i w konsekwencji połykanie powietrza. Jeśli nosisz protezy, upewnij się, czy są właściwie dopasowane.
•  Wydzielina kataralna spowodowana przeziębieniem lub alergią może zmusić cię do połykania nadmiaru powietrza. Dostępny bez recepty środek na udrożnienie górnych dróg oddechowych łagodzi katar i może zmniejszyć odbijanie się (nie powinien jednak być stosowany przez dłuższy czas).
•  U niektórych ludzi suplementy wapnia, zawierające węglan wapnia uwalniają w żołądku dwutlenek węgla. Jeśli przyjmujesz wapń, wybierz inną jego postać, na przykład cytrynian wapnia.
•  Ucisk w talii może także powodować odbijanie się powietrzem. Może nosisz za ciasny pasek? Lepiej będzie, jeśli pozwolisz sobie na więcej luzu. Ciasna, korygująca sylwetkę bielizna może wywołać ten sam efekt.

Sposób, ale nie leczenie
Czy świadomie połykasz powietrze, aby sprowokować odbijanie się, mając nadzieję, że usunie ono nadmiar powietrza z brzucha? Nie usunie. W rzeczywistości prawdopodobnie spowoduje, że połkniesz więcej powietrza niż go wydalisz i tym samym zapoczątkuje to błędne koło łykania i odbijania. Niekiedy staje się to nieświadomym nawykiem. Zwróć uwagę, czy ci się to zdarza. Jeśli tak, spróbuj tego zaprzestać.

Dbaj, aby wieczko było zamknięte
Niektóre pokarmy mogą osłabiać ważny zawór, który zatrzymuje jedzenie i gazy w żołądku. Zawór ten, zwany zwieraczem dolnym przełyku, znajduje się między przełykiem a wpustem żołądka. Do pokarmów, które osłabiają ten zwieracz, należą mięta pieprzowa, czekolada, tłuste mięso, smażone potrawy oraz kofeina. Unikając ich, w mniejszym stopniu będziesz narażony na odbijanie się.

Przede wszystkim profilaktyka
•  Aby ograniczyć ilość połykanego powietrza, które mimo woli przedostaje się do żołądka, unikaj picia przez słomkę.
•  Nie żuj gumy. Robiąc to, połykasz więcej powietrza.
•  Wystrzegaj się gazowanych napojów. Czy zdarzyło ci się otworzyć gazowany napój po wstrząśnięciu? Podobnie wybuchowy efekt tworzy się w żołądku, gdy pijesz napoje z bąbelkami.
•  Musujące wina i piwa mają tę samą właściwość. Jeśli chcesz uniknąć odbijania się — nie pij tych napojów.
•  Kiedy zamiast jeść, wręcz pochłaniasz potrawy, łykasz równocześnie powietrze, które w końcu będzie musiało wydostać się z organizmu. Jedz powoli. Jeśli masz z tym problem, spróbuj odkładać widelec między kęsami.
•  Dokładnie przeżuwaj jedzenie. Łapczywie połykając je, łykasz więcej powietrza. Poza tym na strawienie dużych kawałków pokarmu potrzeba więcej czasu, co oznacza, że zalegają one w przewodzie pokarmowym, gdzie odżywiające się bakterie przeprowadzają proces fermentacji.
•  Przeżuwaj z zamkniętymi ustami, a będziesz połykać mniej powietrza. Z tego samego powodu nie mów z pełnymi ustami. Skończ jeść, zanim wygłosisz swoją opinię na jakiś temat.
•  Odczekaj parę minut, aż gorące napoje nieco przestygną. Popijając bardzo gorącą kawę lub herbatę, równocześnie zasysasz mnóstwo powietrza.
•  Porzuć zwyczaj wypalania poobiedniego papierosa. Zaciągając się dymem papierosowym, przy okazji połykasz trochę powietrza. (A najlepiej będzie,jeśli rzucisz palenie).

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email:

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google