Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Wysoki cholesterol"


Jeżeli chcemy uchronić się przed zatkaniem tętnic - albo powinniśmy je oczyścić, bo są już lekko przyblokowane - musimy obniżyć stężenie cholesterolu we krwi. Pamiętajmy jednak, że nie każdy cholesterol jest szkodliwy! Tak zwany cholesterol niskiej gęstości (od angielskiego terminu zwany LDL) - to właśnie ta substancja, która odkłada się w naczyniach krwionośnych i może je zablokować. Natomiast cholesterol wysokiej gęstości (HDL) jest dla organizmu pożyteczny, bo usuwa LDL z krwi. Jeśli zatem organizm ma za dużo tego pierwszego, a za mało drugiego - trzeba coś z tym zrobić. Na szczęście zwykle wystarczają zmiany w diecie i trybie życia.

O co chodzi?
Wewnątrz tętnic zaszła niebezpieczna zmiana w równowadze różnych rodzajów substancji tłuszczowych krążących w krwiobiegu. Zbyt dużo jest "złego" cholesterolu, czyli cholesterolu niskiej gęstości (LDL). Odkłada się on w tętnicach, tworzy złogi i zmniejsza przekrój naczyń, przez co spada przepływ krwi, wzrasta ciśnienie i ryzyko zawału serca czy udaru. Za mało natomiast jest w naszym organizmie cholesterolu o wysokiej gęstości (HDL), działającego jak służby sprzątające - transportującego LDL do wątroby, gdzie jest rozkładany.

Czy iść do lekarza?
Jeśli martwi cię twój poziom cholesterolu, to przypuszczalnie już go znasz — zapewne przekracza on granicę bezpieczeństwa określaną przez lekarzy: 200 miligramów na decylitr, czyli 5,2 milimola na litr. A może niepokoisz się tym, że za wysokie stężenie cholesterolu ma ktoś z twojej rodziny? Na wszelki wypadek idź do lekarza, który zaleci dokładne badanie krwi. W zależności od jego wyników może zapisać ci leki obniżające stężenie cholesterolu (czyli stat/ny) albo jedynie zalecić zmiany w diecie i trybie życia. W niektórych krajach część statyn dostępna jest bez recepty, w Polsce są to wyłącznie leki na receptę.

Unikaj "złych" tłuszczów
•  Usuń ze swojej diety jak najwięcej tłuszczów nasyconych. Przestaw się na chudsze mięso, chudsze mleko, odtłuszczone jogurty. Jedz mniej masła, a więcej tłuszczów roślinnych, zrezygnuj z przetwarzanych produktów mięsnych (takich jak salami, mięso w puszkach, tłuste kiełbasy).
•  Zdecydowanie unikaj takich tłuszczów, jak olej palmowy czy olej kokosowy — zawierają bardzo dużo tłuszczów nasyconych. Te oleje często wchodzą w skład ciastek i herbatników.
•  Kolejny niezdrowy typ tłuszczów to tak zwane izomery trans kwasów tłuszczowych — ich także powinieneś unikać. Powstają w procesie utwardzania tłuszczów roślinnych — tak produkuje się na przykład margarynę. Na stężenie cholesterolu wpływają tak samo, jak tłuszcze nasycone. Znajdziesz je w wielu gotowych ciastach i ciastkach, chipsach i innych przekąskach, a nawet w niektórych gatunkach pieczywa. Czytaj ulotki — szukaj takich słów, jak "utwardzane" czy "uwodornione".
•  Jedz więcej świeżych owoców, warzyw i pokarmów pełnoziarnistych. Dzięki temu nie będziesz czuł się głodny. Owoce i warzywa nie zawierają tłuszczu, w ziarnach z kolei znajdują się pożyteczne tłuszcze, a wszystkie te pokarmy są bogate w błonnik (pomagający obniżyć stężenie LDL), a także w witaminy i dobroczynne dla serca przeciwutleniacze.
•  Jeśli lubisz czerwone mięso — spróbuj dziczyzny, zwłaszcza sarniny. Sarnina zawiera mniej tłuszczu niż wołowina (a tym bardziej - wieprzowina) - ma go prawie tyle, co większość ryb! Surowa jest dosyć twarda, ale po zamarynowaniu — znakomita.

Jedz więcej "dobrych" tłuszczów
•  Badania potwierdzają, że oliwa z oliwek obniża stężenie cholesterolu LDL, ale także podnosi poziom HDL. Jedno z badań wykazało, że osoby jedzące dziennie 2 łyżki oliwy już po tygodniu miały niższe stężenie LDL. Oliwą możesz smarować pieczywo czosnkowe, dodawać ją do sałaty i używać jej do smażenia.
•  Lubisz orzechy? To znakomicie, bo zawierają one mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, także zdrowe kwasy omega-3. Orzechy włoskie i migdały skutecznie pomagają obniżyć poziom LDL. Jedz codziennie małą garść tych przysmaków — i obserwuj spadek stężenia cholesterolu. Pamiętaj, że orzechy są kaloryczne — jedz je zamiast, a nie obok innych przekąsek.
•  Jedno awokado dziennie — i możesz obniżyć stężenie LDL nawet o 17 procent. Awokado — podobnie jak orzechy — zawiera dużo tłuszczów, ale są to głównie tłuszcze nienasycone.
•  Jedz masło orzechowe. Tak, to nie pomyłka! To znakomite smarowidło - ma wprawdzie bardzo dużo kalorii, ale zawiera prawie wyłącznie tłuszcze nienasycone.

Ryby bogate w kwasy omega-3
•  Ryby zawierają dużo kwasów tłuszczowych omega-3, które pomagają obniżyć stężenie cholesterolu LDL w organizmie. Jedz ryby 3 razy w tygodniu — choćby sardynki z puszki. Najlepsze są świeże ryby, takie jak makrela, tuńczyk czy łosoś — wszystkie bardzo bogate w te dobroczynne substancje. Co ciekawe — tuńczyk w puszce traci niemal wszystkie cenne kwasy omega-3, podczas gdy sardynki i inne ryby zachowują je także w tej postaci.
•  Jeśli nie lubisz ryb, zażywaj codziennie kapsułki z olejem z tłustych ryb, zawierające oba typy kwasów omega-3: EPA i DHA. Zalecana dawka to 1000 miligramów 2 razy dziennie.
•  Używaj w kuchni dużo cebuli — zwłaszcza czerwonej. Cebula obfituje w związki siarki, które pomagają podnosić stężenie HDL, a także zawiera kwercetynę — silny przeciwutleniacz obniżający poziom LDL. W czerwonej cebuli znajdują się również inne przeciwudeniacze — flawonoidy (dlatego jest czerwona...).
•  Bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i rozpuszczalnego błonnika jest siemię lniane. Zmielone nasiona możesz dodawać do jogurtu i płatków śniadaniowych. Wykazano, że osoby jedzące codziennie 2 łyżki mielonego siemienia lnianego zanotowały spadek stężenia cholesterolu LDL o 18 procent. W sklepach ze zdrową żywnością kupisz siemię lniane i olej z niego. Jeśli zależy ci na obniżeniu stężenia "złego" cholesterolu — lepiej jeść nasiona. Jeżeli kupujesz całe nasiona — zmiel je przed jedzeniem, inaczej przejdą przez układ trawienny nienaruszone.

Trochę owsa nie zaszkodzi...
•  Płatki owsiane są bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika, który w przewodzie pokarmowym tworzy specyficzny żel, utrudniający wchłanianie tłuszczów. Miseczka owsianki dziennie znacząco obniża stężenie "złego" cholesterolu. Najlepiej przygotowywać ją z tradycyjnych płatków owsianych.
•  Innym źródłem rozpuszczalnego błonnika są suszone śliwki, jęczmień (i jego pochodne), fasola, bakłażany i szparagi.
•  Możesz także zwiększyć ilość rozpuszczalnego błonnika w swojej diecie, dodając do jedzenia nasiona oraz łupiny nasion babki płesznik. Można je kupić w sklepach ze zdrową żywnością, sklepach zielarskich i niektórych aptekach. Łyżka nasion zawiera tyle błonnika, ile talerz pełnoziarnistych płatków śniadaniowych. Możesz dodawać nasiona do jedzenia lub napojów. Dowiedziono, że jedzenie 10 gramów babki dziennie przez 8 tygodni obniża stężenie LDL nawet o 7 procent.

Czy wiesz, że...
Badania dowodzą, że nie każde pieczywo ma niską zawartość tłuszczu. Tłuszcze, często te najgorsze, czyli utwardzane — dodaje się do wielu gatunków pieczywa, aby poprawić smak i przedłużyć jego świeżość. Skutek? Są takie rodzaje pieczywa, którego zaledwie trzy kromki mają więcej tłuszczu niż czekoladowy baton. Czytaj zatem ulotki i napisy na opakowaniach — wybieraj takie pieczywo, które zawiera mniej niż gram tłuszczu na kromkę.

Pomarańczowa kuracja
Sok pomarańczowy (każdy, także ten z kartonu) może pomóc poprawić równowagę cholesterolu. Uczestnicy pewnego badania, którzy pili przez miesiąc po 3 szklanki soku pomarańczowego dziennie, zanotowali wzrost stężenia HDL ("dobrego" cholesterolu) o 21 procent, a także obniżenie stosunku LDL do HDL o 16 procent.

Niacyna - pomaga czy szkodzi
Niacyna - należąca do grupy witamin B - w wysokich dawkach może pomóc obniżyć stężenie cholesterolu. Nie zażywaj jej jednak bez uzgodnienia z lekarzem - on dobierze ci odpowiednią dawkę i będzie kontrolował twoje zdrowie w czasie jej zażywania. Niacyna obniża poziom LDL, a podnosi poziom HDL równie skutecznie, jak leki na obniżenie stężenia cholesterolu. Jednak dawka, którą musisz przyjąć, aby osiągnąć zadowalające rezultaty, jest bardzo wysoka - ryzykujesz zatem wystąpienie efektów ubocznych. Niektórzy ludzie doświadczają przykrych uderzeń krwi do głowy, istnieje także niebezpieczeństwo uszkodzenia wątroby.

Daj szansę soi
Oto przepis na pyszny, obniżający stężenie cholesterolu koktajl: do szklanki waniliowego mleka sojowego dodaj 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego, trochę świeżych lub mrożonych owoców (jagód, malin, truskawek) — i zmiksuj. Białka zawarte w soi - podobnie jak składniki siemienia lnianego - pomagają obniżyć stężenie LDL i podnieść stężenie HDL, a owoce dostarczają błonnika.

Kieliszek wina? Czemu nie...
Alkohol (każdy jego rodzaj) podnosi stężenie "dobrego" cholesterolu HDL. Może zatem pomóc — pod warunkiem jednak, że pijesz go z umiarem. Oznacza to jedną porcję dziennie, jeśli jesteś kobietą, dwie — jeśli jesteś mężczyzną (porcja to kieliszek wódki lub innych mocnych alkoholi, duży kieliszek wina albo szklanka piwa). Jeśli pijesz więcej, to wyrządzane przez alkohol szkody zdecydowanie przewyższą korzyści płynące z jego picia. Najlepszym alkoholem w przypadku zbyt wysokiego poziomu LDL jest czerwone wino, które dodatkowo zawiera silne przeciwutleniacze pochodzące z barwników ze skóry winogron.

Zacznij ćwiczyć
Załóż turystyczne buty i wyruszaj codziennie na dynamiczny, półgodzinny spacer. Albo idź na siłownię i ćwicz przez 30 minut na stepperze lub ruchomych schodach. Możesz też iść na basen lub uprawiać jogging. Ważne, żebyś się ruszał! Badania dowodzą, że aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób serca i udarów. Pomaga też kontrolować stężenie cukru we krwi (co jest istotne zwłaszcza w przypadku cukrzycy) i przeciwdziała nadciśnieniu — a to także czynniki mające wpływ na choroby serca.

Kilka słów o czosnku i imbirze
•  Dobrze zrobi ci codzienna dawka czosnku — czy to świeżego, czy w postaci tabletek. Czosnek zawiera allicynę, substancję wpływającą na obniżenie stężenia cholesterolu. Jeśli wolisz tabletki — kup powlekane (uchronią cię przed czosnkowym oddechem).Tabletki powinny zawierać po 4000 mikrogramów allicyny.
•  Zażywaj kapsułki z wyciągiem z imbiru lekarskiego 4 razy dziennie. Zalecana dawka to 100-200 miligramów. Imbir zawiera substancje mające wpływ na redukcję wchłaniania i zwiększanie stopnia usuwania LDL z organizmu.

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email:

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google