Proper

 
  • Sklep zielarski

    Największy wybór i zawsze wysoka jakość – zakupy w naszym sklepie zielarskim dają pewność, satysfakcję oraz gwarancję terminowej przesyłki. Gwarantujemy wszelkie niezbędne pozwolenia oraz certyfikaty, a także gwarancję producentów.

     Więcej

Tematy specjalne

Zdrowy i bezpieczny dom · Płukanki dobre na wszystko Wykorzystaj akupresurę · Uzdrawiające zupy · Leki z morskiej apteki · Lecznicze kąpiele · Pora na herbatkę.

20 domowych leków

Leki z domowej apteki · chleb z czosnkiem · ciepłe mleko z masłem i miodem · herbata z cytryną o każdej porze · syrop na kaszel · pokrzywa z miedem.

Wybierz bank

Ubezpieczenia · pożyczki z dopłatą Państwa · kredyty · karty płatnicze · chwilówki · lokaty bankowe · leasing · konta bankowe · pożyczka hipoteczna

 



"Wysokie ciśnienie"


Połowa osób mających zbyt wysokie ciśnienie nawet o tym nie wie. Niemal 70 procent tych, którzy wiedzą, nie kontroluje regularnie ciśnienia. Jeżeli zatem nie znamy swojego ciśnienia - warto poprosić lekarza, aby je sprawdził. Jeżeli się okaże, że mamy nadciśnienie, należy się stosować do zaleceń lekarza. Najważniejsze są odpowiednie ćwiczenia i zmiana diety - nawet jeśli zażywamy leki na obniżenie ciśnienia.

O co chodzi?
Jeśli okazuje się, że mamy za wysokie ciśnienie krwi, oznacza to, że serce pompuje krew silniej niż powinno w zwężone naczynia krwionośne. To niebezpieczna sytuacja. Jeśli nie obniżymy w jakiś sposób ciśnienia, wzrasta ryzyko wylewu krwi do mózgu, zawału serca, chorób nerek i innych śmiertelnie niebezpiecznych schorzeń. O wysokim ciśnieniu można mówić, jeżeli ciśnienie skurczowe (to ta wyższa wartość pomiaru) przekracza 140, rozkurczowe zaś - 90. Jeśli mamy podwyższone ciśnienie, lekarz zaleci jego regularne pomiary.

Czy iść do lekarza?
Jeśli masz nadciśnienie i doświadczasz przewlekłego bólu głowy, palpitacji serca, skrócenia oddechu, przewlekłego zmęczenia, krwawień z nosa, zaburzeń widzenia, poczucia uderzeń krwi do głowy, dzwonienia w uszach albo bardzo częstego oddawania moczu - idź jak najszybciej do lekarza. Te objawy mogą świadczyć o tym, że powinieneś zmienić sposób leczenia, aby lepiej kontrolować ciśnienie.

Zacznij od kuchni
•  Na podstawie wielu badań przeprowadzonych głównie w Stanach Zjednoczonych dowiedziono, że bardzo efektywną, metodą obniżania ciśnienia krwi jest odpowiednia dieta. Nazwano ją DASH - to skrót od angielskich słów Dietary Approaches to Stop Hypertension, czyli dieta obliczona na obniżenie ciśnienia krwi. Istotę tej diety można streścić następująco: jak najmniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu, jak najwięcej owoców, warzyw, pokarmów pełnoziarnistych i niskotłuszczowych produktów mlecznych. Dostosowanie się do tych zaleceń może pomóc obniżyć ciśnienie krwi już w ciągu 2 tygodni.
•  Jedz mniej soli. Za dużo soli w diecie sprawia, że ciało zatrzymuje wodę. Efekt jest taki sam, jak podczas dopompowywania wody do pełnego balonu - wzrost ciśnienia. W czasie badań nad dietą DASH ustalono, że największy spadek ciśnienia krwi zanotowały osoby, które oprócz stosowania diety ograniczyły ilość przyjmowanego sodu do 1500 miligramów dziennie. Żeby przyjąć 1500 miligramów sodu, wystarczy niepełna łyżeczka soli.
•  Nawet gdybyś w ogóle zrezygnował z używania soli w kuchni, wciąż pozostaje sporo soli ukrytej w paczkowanej i przetwarzanej żywności. Dotyczy to zwłaszcza różnych gotowych przekąsek, chipsów, paczkowanych wędlin czy zup w proszku. Zanim więc kupisz jakiś produkt - przeczytaj informacje na opakowaniu i sprawdź, jaka jest zawartość soli (albo sodu). Wybieraj te produkty, które zawierają mniej soli. Fasolę z puszki i inne produkty puszkowane w zalewie przed spożyciem dokładnie płucz.
•  Spróbuj piec własny chleb. Jeśli masz specjalną maszynkę do robienia chleba, zajmie ci to kilka minut - wystarczy wsypać do niej przygotowane składniki. Potem trzeba już tylko odczekać, upiec - i chleb gotowy. Po co się męczyć, zapytasz? Niestety większość kupowanego przez nas w sklepie pieczywa zawiera dużo soli a przygotowując własny chleb, możesz dokładnie kontrolować, ile soli i tłuszczu do niego dodajesz.

Jeszcze kilka rad - co jeść, czego nie jeść
•  Nawet jeśli nie zamierzasz przechodzić na specjalną dietę, na pewno nie zaszkodzi jeść dużo owoców i warzyw - surowych bądź gotowanych. Eksperci twierdzą, że powinno się jeść warzywa i owoce 5 razy dziennie (a nawet więcej, jeśli możesz). W ten sposób dostarczasz organizmowi odpowiednich ilości potasu, magnezu i błonnika, czyli podstawowych substancji potrzebnych do zachowania zdrowych i sprawnych naczyń krwionośnych.
•  Owsianka i płatki owsiane - jak wykazały badania - pomagają obniżać ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu. Dobroczynnym składnikiem jest tu rozpuszczalny błonnik o nazwie beta-glukan. Jeśli codziennie rano zjesz na śniadanie miseczkę owsianki, najprawdopodobniej uda ci się obniżyć ciśnienie krwi.
•  Ogranicz alkohol. Osoby, które dużo piją, mają zwykle wysokie ciśnienie. Jeśli pijesz - pij najwyżej jednego drinka dziennie, jeśli jesteś kobietą, dwa - jeśli jesteś mężczyzną. Jeden drink to szklanka piwa o średniej mocy, mała szklanka wina albo kieliszek mocniejszych alkoholi (wódki, koniaku, ginu...).

Pozbądź się zbędnych kilogramów
Wraz ze zwiększaniem się wagi ciała wzrasta także ciśnienie krwi. Jeśli masz nadwagę - wystarczy zrzucić 5 kilogramów, żeby znacząco obniżyć ciśnienie!

Rzuć palenie!
Niewiele jest czynników gorzej wpływających na ciśnienie krwi niż palenie tytoniu. Składniki dymu tytoniowego przyczyniają się do twardnienia ścianek naczyń krwionośnych. Nikotyna powoduje zwężanie się naczyń, co prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi. To szkodliwe dla każdego, ale szczególnie dla osoby z nadciśnieniem.

Ruszaj się!
Co najmniej 3 razy w tygodniu - a lepiej 5 - intensywnie ćwicz przez 30 minut. Ta porada może się wydać dziwna, ponieważ każdy wysiłek fizyczny chwilowo podnosi ciśnienie krwi. Jeśli jednak ćwiczysz regularnie - utrzymujesz ciśnienie spoczynkowe na bezpiecznym poziomie. Możliwości jest dużo: biegaj, wsiądź na rower, idź na basen - ważne, żebyś się ruszał.

Czy mieszkanie przy ruchliwej ulicy może podnosić ciśnienie?
Wiadomo, że jazda samochodem przez zatłoczone ulice jest wyjątkowo męcząca i stresująca, jedno z niemieckich badań sugeruje, że hałas dobiegający z ruchliwej ulicy może wpływać na wzrost ciśnienia krwi. Badanie przeprowadzono na 1700 osobach. Okazało się, że ludzie mieszkający w miejscach o dużym nasileniu ruchu leczyli się na nadciśnienie dwa razy częściej niż ci, którzy mieszkali w spokojnej okolicy. Najbardziej narażone były osoby, które mimo hałasu otwierały na noc okna w sypialni.

Co cię uspokaja?
•  Może spraw sobie zwierzę? Spacer z psem, głaskanie kota czy choćby przypatrywanie się złotej rybce - to świetne sposoby na uspokojenie i wyciszenie. Dowiedziono, że osoby mające w domu zwierzęta rzadziej cierpią na nadciśnienie.
•  Spróbuj medytacji. Badania wykazały, że medytacja zmniejsza ciśnienie krwi, bo obniża poziom tak zwanych hormonów stresu w organizmie. Zacznij od prostych technik - skup uwagę na jakimś słowie lub zdaniu. Zamknij oczy, postaraj się rozluźnić wszystkie mięśnie. Oddychaj powoli i powtarzaj swoje słowo czy zdanie przy każdym wydechu. Zachowuj się biernie - nie oceniaj, czy jesteś dostatecznie rozluźniony, nie zastanawiaj się, czy dobrze ci to wychodzi. Skoncentruj się na słowach i oddechu. Spróbuj tak medytować 2 razy dziennie po 10-20 minut.
•  Równie skuteczne jak medytacja może być jakieś hobby: praca w ogrodzie, granie na instrumencie, modelarstwo...

Wspomagaj się suplementami pokarmowymi
•  Zażywaj magnez. Sprzyja on rozluźnianiu mięśni gładkich, które tworzą ścianki naczyń krwionośnych, przez co pomaga naczyniom poszerzać się. Może to odnieść bardzo dobre skutki zwłaszcza wtedy, kiedy nadciśnienie związane jest z ciążą. Pamiętaj tylko, że będąc w ciąży powinnaś skonsultować się z lekarzem, zanim zażyjesz jakiekolwiek leki czy suplementy. Najlepszy jest magnez w postaci cytrynianu lub glukonianu magnezu - te związki są najłagodniejsze dla przewodu pokarmowego. Jeśli zażywasz magnez - musisz przyjmować także wapń, ale niejednocześnie - przerwa pomiędzy nimi powinna trwać co najmniej 2 godziny. Zalecana dawka na obniżenie ciśnienia krwi to 400 miligramów magnezu i 1000 miligramów wapnia dziennie.
•  Zażywaj codziennie 100-150 miligramów wyciągu z głogu (powinien być to wyciąg standaryzowany, zawierający co najmniej 1,8 procent witeksyny). Głóg rozszerza naczynia krwionośne. Prawdopodobnie wpływa też na działanie enzymu rozkładającego angiotensynę (zwanego ACE), który powoduje zwężanie się naczyń. Podobnie działają leki obniżające ciśnienie krwi, dostępne na receptę, zwane inhibitorami konwertazy angiotensyny. Jeśli przyjmujesz leki na obniżenie ciśnienia - poradź się lekarza, zanim sięgniesz po wyciąg z głogu. Wiedz, że zanim substancje czynne zawarte w głogu osiągną odpowiednie stężenie w organizmie, może minąć kilka tygodni, a nawet miesięcy.
•  Czosnek również pomaga obniżyć ciśnienie krwi - choć mechanizm jego działania nie jest jeszcze znany. Niektórzy eksperci zalecają po prostu jedzenie codziennie ząbka surowego czosnku. Inni uważają, że skuteczniejsze jest zażywanie suszonego wyciągu w ilości odpowiadającej 4 gramom świeżego czosnku. Jeśli decydujesz się na to drugie - kupuj kapsułki powlekane.
•  Zażywaj kapsułki z olejami z tłustych ryb, aby zwiększyć w diecie ilość kwasów tłuszczowych omega-3. Kwasy te wpływają na zmniejszenie produkcji w organizmie takich substancji, jak prostaglandyny, które powodują zwężanie naczyń krwionośnych. Najlepszymi naturalnymi źródłami kwasów omega-3 jest mięso tłustych ryb, takich jak makrela czy łosoś. Typowe kapsułki z olejami zawierają po 1000 miligramów tych związków - dwie takie dawki dziennie poprawiają krążenie i pomagają obniżyć ciśnienie. Można je zastąpić łyżką oleju z siemienia lnianego dodaną do soku owocowego albo do sosu do sałaty.

Mierzenie ciśnienia w domu
Niektórzy ludzie tak się denerwują na widok białego fartucha, że kiedy lekarz albo pielęgniarka mierzą im ciśnienie, wyniki są bardzo wysokie. Być może w takim przypadku lepiej byłoby kupić ciśnieniomierz i mierzyć ciśnienie w domu. Automatyczne ciśnieniomierze na baterie można kupić w każdej aptece. Więcej o takich urządzeniach, sposobach pomiaru i innych szczegółach dowiesz się choćby w serwisie internetowym Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego (PTNT): www.nadcisnienietetnicze.pl - w dziale "Pomiar ciśnienia". Jeśli mierzysz ciśnienie w domu - przynajmniej raz na jakiś czas pójdź na pomiar do lekarza.

Polecamy

 
 

Jaki wybrać bank & Pożyczkę

Szukasz dobrego banku, kredytu, chwilówki, lokaty bankowej, pożyczki z dopłatą Państwa, ubezpieczenia czy innej usługi finansowej? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje

        Kontakt

  •              Strony internetowe
  •              Tel.:
  •              Email:

Social

Podziel się ze swoimi znajomymi

google